Uncategorized

شرایط فیزیکی اتاق سرور

شرایط فیزیکی اتاق سرور

در این مقاله می خواهیم در مورد شرایط فیزیکی اتاق سرور و امکاناتی که باید در آن وجود داشته باشد صحبت کنیم.

برای ارائه خدمات وسرویس به کاربران (چه کاربران داخلی چه کاربران خارجی) و ذخیره داده های شرکت و سازمان نیاز به سرور ها و تجهیزات ذخیره سازی و تجهیزات برقراری ارتباط شبکه ای هستیم.به محلی که این تجهیزات قرار داده شده و از آنها نگهداری می شود اتاق سرور گفته می شود.

 

شرایط فیزیکی اتاق سرور

Server Room

در حال حاضر اکثر فعالیت های شرکت و سازمان ها و کسب و کار ها با کامپیوتر انجام می شود مثل سیستم اتوماسیون ها , نرم افزار های حساب داری , نرم افزار های کاربردی و تخصصی شرکت ها , خدماتی که از طرف سازمان ها و شرکت ها ارائه می شود و … که تمام این فعالیت ها و ارائه خدمات به وسیله تجهیزات شبکه انجام می گیرد.

به عنوان مثال داده ها و اطلاعات برای سازمان ها و کسب و کار ها از اهمیت زیادی برخوردار است و ممکن است  شامل اطلاعاتی مثل اطلاعات مالی یا بانکی , اطلاعات کاربران شرکت و سازمان ها , اسناد الکترونیک مربوط به سازمان و… باشد که وظیفه ذخیره سازی بر عهده تجهیزات ذخیره کننده است و یا شرکتی ممکن است ارائه دهنده سرویس یا خدماتی باشد که در صورت ایجاد مشکل در تجهیزات و خرابی یا قطعی در سرویسی که ارائه می دهند متحمل خسارات جبران ناپذیری شوند.

در نتیجه برای نگهدای از این تجهیزات نیاز به فضایی مناسب با شرایط مناسب و خاص هستیم که دارای استاندارد و اصولی برای نگهداری و حفظ آن ها است. از موارد مهم طراحی اتاق سرور انتخاب موقعیت جغرافیایی آن است که منظور ما در اینجا محل اتاق سرور در داخل ساختمان است. بهتر است اتاق سرور در مکانی در مرکز ساختمان و دور از رفت و آمد ها باشد.

قسمت های مختلف اتاق سرور

قسمت ساختمانی اتاق سرور

این قسمت شامل دیواره ها و سقف اصلی و سقف کاذب و کف اصلی و کف کاذب و درب های اتاق سرور و چاه اِرت است. ساختمان اتاق سرور باید از نظر ایمنی در برابر حوادث طبیعی مثل زلزله و سیل و… و حوادث غیره مترقبه مقاوم باشد. و همچنین دارای عایق های صدا باشد. بهتر است اتاق سرور فاقد پنجره باشد و یا تعداد آن به حداقل برسد. ارتفاع سقف باید به به گونه ای باشد که نه خیلی کوتاه باشد که رک ها داخل آن جای نگیر نه خیلی بلند باشد که تنظیم دما دشوار شود.

در واقع ارتفاع سقف بستگی به اندازه رک ها دارد. اندازه سقف بهتر است حدودا 40 سانتی متر بلندتر از رک ها یاشد. در مورد فضای مورد نیاز اتاق سرور باید تصمیم گیری شود که چقدر به فضای فیزیکی نیاز است تا تمام تجهیزات به راحتی در آن قرار گیرد و فضای کافی برای انجام تعمیرات و نگهداری تجهیزات و عبور مدیران و مهندسان شبکه وجود داشته باشد. اتاق سرور باید فاقد پنجره باشد و همچنین اندازه و ابعاد چهارچوب و درب ها باید بگونه ای باشد که تجهیزات شبکه به راحتی از آن عبور کند.

تاسیسات برق اتاق سرور

تجهیزاتی که برق اتاق سرور را تامین می کند مثل اتاق برق بهتر است خارج اتاق سرور قرار گییرد زیرا باعث ایجاد اختلالاتی در تجهیزات شبکه و داده ها کرده و باعث افزایش ایمنی می شود. موارد مورد نیاز برای اتاق سرور شامل کابل های برق , تابلو برق مربوط به اتاق سرور , سیستم ارت و باندینگ اتاق سرور , ژنراتور یا برق اضطراری , سیستم UPS مربوط به این قسمت است.

سیستم تهویه هوا اتاق سرور

دما و رطوبت محیطی  که تجهیزات شبکه باید در آن کار کنند دارای بازه مشخص است تا تجهیزات بیش از حد گرم نشوند تا عملکرد بهتر و هم طول عمر بیشتری داشته باشند. پس اتاق سرور نیاز به سیستم گرمایش و سرمایش قوی و دقیقی دارد. سیستم اطفاء حریق و هشدار آتش سوزی و همچنین دمنده های هوا و سنسور های مخصوص آتش و کپسول های آتش نشانی مربوط به این قسمت می باشد.

تجهیزات داخل اتاق سرور

رک : رک محفظه هایی ست فلزی  به منظور محافظت و نگهداری از تجهیزات شبکه است , تجهیزاتی مثل کابل ها , سرور ها , سوئیچ , روتر , پچ پنل و ups  و …. در رک بسته می شود. رک ها در ابعاد مختلف و به صورت دیواری و زمینی ارائه می شود. سرور : سیستم ها اصلی و مرکزی ست که بسیار قوی بوده که سرویس های لازم در شبکه توسط سرور ها ارائه می شود.

روتر و سوئیچ: این دستگاه ها در شبکه وظیفه مسیریابی و ایجاد ارتباط بین دستگاه های در درون شبکه را دارند. دستگاه های ذخیره ساز اطلاعات : دستگاه هایی هستند که وظیفه ذخیره سازی اطلاعات کاربران و در کل سازمان ها و شرکت ها را دارند تا در صورت خرابی سخت افزار ها و نرم افزار ها اطلاعات از دست نروند.

فایروال : این دستگاه های ورود و خروج اطلاعات به شبکه را کنترل می کنند

و از نفوذ هکر ها و کار های خرابکارانه و سرقت اطلاعات جلوگیری می کند.

کابل های شبکه : کابل های ارتباطی وظیفه انتقال داده در شبکه و اتصال دستگا ها به یکدیگر را دارند که به صورت کابل های فیبر نوری و مخابراتی و کابل های شبکه هستند.

سیستم امنیت اتاق سرور

تا اینجا متوجه اهمیت و حساسیت اتاق سرور شدید پس باید اتاق سرور دارای سیستم امنیت قوی داشته باشد تا هر کسی نتواند به آن وارد شود. باید دَرب یا دَرب های امنیتی و هم چنین ضد حریق برای اتاق سرور قرار داده شود تا افراد مشخص بتوانند وارد شوند و همچنین به صورت مداوم باید بر آن نظارت شود و دوربین های امنیتی و مدار بسته  در اتاق سرور و دَرب های ورودی آن نصب شود.

برای مشاهده محصولات دیگر سایت ما اینجا کلیک کنید .

برای مشاهده محصولات متنوع تر به سایت NKTECH مراجعه نمایید .

برای مشاهده محصولات برند LAFAND به سایت لافند مراجعه نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *