Uncategorized

معرفی انواع سوئیچ های سیسکو

معرفی انواع سوئیچ های سیسکو

حتما برایتان پیش آمده در هنگام خرید سوئیچ , مخصوصا سوئیچ های سیسکو دچار سر درگمی شده اید که کدام یک از مدل به کارتان می آید. در این مقاله می خواهیم به معرفی انواع سوئیچ های سیسکو بپردازیم تا راحتتر سوئییچ مورد نظرتان را انتخاب و خرید کنید. قبل از انتخاب سوئیچ باید یکسری پارامترها در نظر بگیرید و نسبت به نیازهایتان مدل مورد نظرتان را انتخاب کنید. پیشتر مقاله ای تحت عنوان خرید سوئیچ شبکه در سایت ارائه شده که راهنمای خوبی ست , برای تشخیص نیازمندی ها و امکاناتی که باید سوئیچتان داشته باشد .

بعد از آن نوبت به انتخاب مدل سوئیچ بر اساس نیازسنجی که کرده اید است . اگر سری به سایت سیسکو زده باشد با تعداد فراوانی از سوئیچ ها مواجه می شوید که دسته بندی شده اند و جلو هر مدل سوئیچ یکسری اعداد و ارقام و حروف انگلیسی نوشته شده .جالب است بدانید که هر یک از این اعداد و حروف که روی سوئیچ ها نوشته شده معنی خاصی دارد و اگر معنی هرکدام را بدانید دیگر دچار سردرگمی نخواهید شد .

دسته بندی سوئیچ های سیسکو

نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که شرکت سیسکو سوئیچ های خود را بر اساس مدل سه لایه ای Hierarchical Network Design دسته بندی کرده .

1) سوئیچ های حوزه LAN – Access

2) سوئیچ های حوزه LAN – Compact

3) سوئیچ های حوزه LAN – Core and Distribution

4) سوئیچ های Data Center

 

سوئیچ های حوزه LAN – Access

این دسته سوئیچ ها بیشتر در انتهای شبکه برای اتصال END System ها به یکدیگر به کار می روند. مانند پرینترها , کلاینت ها یا کامپیوتر ها , سرور ها , تلفن های VOIP و … که به سوئیچ های Access معروفند . سوئیچ های این دسته اکثرا دارای قابلیت هایی مثل Port Security , QOS ,ARP Inspection و … هستند که در لایه دو کار می کنند ودر بعضی از سری های این دسته از سوئیچ های سیسکو از تکنولوژی  POE استفاده شده . سوئیچ های دسته Access داری مدل های زیادی است که به طور خلاصه سری ساخت با قابلیت هایشان در زیر نوشته شده .

  •  سوئیچ های سری 2960X,XR سیسکو
سوئیچ شبکه سیسکو مدل C1-C2960X-24TD-L

سوئیچ شبکه سیسکو مدل C1-C2960X-24TD-L

از معروف ترین و پرطرفدارترین سوئیچ های سیسکو می باشد که هم در لایه دو و هم لایه سه کار می کند و دارای قابلیت Stackable , POE , POE+ هستند .

  • سوئیچ های سری 3650 سیسکو
سوئیچ های سری 3650 سیسکو

Cisco Catalyst 3650 Series

هم در لایه دو و هم لایه سه کار می کند و دارای قابلیت Stackable , Multigigabit technology , POE+ , POE است .

  • سوئیچ های سری Catalyst 1000  سیسکو
سوئیچ شبکه سیسکو مدل C1000-8T-2G-L

سوئیچ شبکه سیسکو مدل C1000-8T-2G-L

قابلیت مدیریت با Web UI or CLI و قابلیت POE+ , POE و پورت SFP و دارای طراحی بدون فن است و قابلیت Extended temperature range است .

  • سوئیچ های سری Catalyst 9200  سیسکو

 

سوئیچ شبکه 48 پورت سیسکو C9200-48T-E

سوئیچ شبکه 48 پورت سیسکو C9200-48T-E

هم در لایه دو و هم لایه سه کار می کند و دارای قابلیت Optional Stacking , POE و Uplink 10/25/40G را دارد و تا 48 پورت Perpetual PoE+ و multigigabit ارائه می دهد

  •  سوئیچ های سری Catalyst 9300  سیسکو

 

سوئیچ شبکه سیسکو مدل C9300L-24P-4G-E

سوئیچ شبکه سیسکو مدل C9300L-24P-4G-E

هم در لایه دو و هم لایه سه کار می کند و دارای قابلیت POE , POE+ , UPOE , UPOE+ , Stackable و Stack Power وپورت های 1/2.5/5/10G multigigabit و پورت Uplinke 25/40G multigigabit  ارائه می دهد و برای Wireless controller طراحی شده .

  • سوئیچ های سری Catalyst 9400  سیسکو
سوئیچ های سری Catalyst 9400  سیسکو

Cisco Catalyst 9400 Series

هم در لایه دو و هم لایه سه کار می کند و دارای قابلیت Multigigabit technology  , POE , POE+ , UPOE , UPOE+  و پورت SFP+, SFP

  • سوئیچ های سری PON

 

دارای قابیلت POE , CATV , POTS , Wi-Fi

  • سوئیچ های Meraki access
سوئیچ های Meraki access

Meraki access switches

هم در لایه دو و هم لایه سه کار می کند و بسته به مدل قابلیت Stacking  و  Non-Stacking دارد و GUI-based configuration است. سوئیچ های سری 3850  و  3750 سیسکو از سری سوئیچ هایی است که دیگر تولید نمیشود ولی به دلیل کاربرد فراروان و محبوبیت هنوز در سازمان استفاده می شود و میتوان مدل های ریفر شده آن را در بازار ایران یافت .

سوئیچ های حوزه LAN – Compact

سوئیچ های Compact بیشتر در Small Business ها مورد استفاده قرار میگیرند و Rack point  نیستند و  اکثرا دیواری و رو میزی اند و سایزهای متفاوتی نسبت به سوئیچ هایی Rack point دارند . این دسته از سوئیچ ها به تعداد پورت هایی که بر روی سوئیچ قرار دارد Client می توان متصل کرد و به جز چند مدل دارای قابلیت Up Linke نیستند و نمیتوان چند سوئیچ را به یکدیگر متصل کرد .

سوئیچ های Compact سیسکو هم مانند دیگر دسته ها دارای مدل های متنوعی است مثل :

  • سوئیچ های سری Catalyst 1000  سیسکو

Cisco Catalyst 1000

مانند سری 1000 در دسته Access طراحی بدون FAN دارد و قابلیت POE+ , POE و تا 2 پورت SFP توانایی Uplink دارد و Extended temperature range است .

  • سوئیچ های سری 3560-CX سیسکو

3560-CX

دارای 8 یا 12 پورت گیگابایت اترنت است و از تکنولوژی multigigabit Ethernet و +POE  تا 240W پشتیبانی می کند .

  • سوئیچ های سری 2960-CX سیسکو

2960-CX

دارای 8 پورت گیگابایت اترنت و پورت SFP است و از تکنولوژی  POE + تا 124W پشتیبانی می کند .

  • سوئیچ های سر Digital Building سیسکو

معرفی انواع سوئیچ های سیسکو

دارای 8 پورت 10/100 که بر روی هر پورت توانایی 30/60W برق ارسال کند . که این سوئیچ برای استفاده IoT مناسب است .

  • سوئیچ های سری Meraki MS120-8 سیسکو

این سوئیچ در لایه دو کار می کند و دارای 8 پورت گیگابیت اترنت و 2 پورت SFP می باشد . دارای طراحی بدون FAN بوده واز تکنولوژی  POE+تا 124W ساپورت میکند .

سوئیچ های حوزه LAN – Core and Distribution

سوئیچ های دسته Core and Distribution بیشتر برای اتصال سوئیچ های Access به کار می رود . و از نظر ظاهری با دیگر سوئیچ ها متفاوت بوده و سایز بزرگتری دارند و قابلیت هایی مثل نوشتنRoutin , Filtering , Firewalling , Nat , ACL و …را دارند . و بعضی از سوئیچ ها هم در لایه Core  و هم در لایه Distribution مورد استفاده قرار می گیرد .

از مدل های این دسته می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سوئیچ های سری Catalyst 9400  سیسکو

Catalyst 9400 

هم در لایه دو و هم لایه سه کار می کند و جزو سوئیج های ماژولار بوده و دارای قابلیت POE+,UPOE,UPOE+ بوده .

  • سوئیچ های سری Catalyst 9500  سیسکو

Catalyst 9500

هم در لایه دو و هم لایه سه کار می کند و دارای قابلیت هایی مثل Stackable دارند و میتواند تا 32 پورت 100/40G و 48 پورت 25/10/1G ارائه دهد .

  • سوئیچ های سری Catalyst 9600  سیسکو

Catalyst 9600 

هم در لایه دو و هم لایه سه کار می کند و جزو سوئیج های ماژولار بوده و میتواندتا 48 پورت 100G و 96 پورت 40G و 192 پورت 25/10/1G ارئه دهد .

  • سوئیچ های سری Catalyst 6500  سیسکو

Catalyst 6500

هم در لایه دو و هم لایه سه کار می کند و جزو سوئیج های ماژولار بوده  و میتواند تا 528 پورت 1G و 180 پورت 10G ارائه دهد .

  • سوئیچ های سری Catalyst 6800  سیسکو

Catalyst 6800 

هم در لایه دو و هم لایه سه کار می کند و جزو سوئیج های ماژولار بوده

  • سوئیچ های سری Catalyst 3850  سیسکو

Catalyst 3850 

هم در لایه دو و هم لایه سه کار می کند و دارای قابلیت هایی مثل Stackable دارند و  میتواند تا 48 پورت 10G ارائه دهد .

  • سوئیچ های سری Meraki aggregation  سیسکو

Meraki aggregation

جزو سوئیچ های لایه سه بوده و و دارای قابلیت هایی مثل Stackable دارند و از این سری از سوئیچ ها برای Cloud-managed استفاده می شود و میتواند تا 32 پورت 10G ارائه دهد .

سوئیچ های Data Center

همان طور که از اسم این دسته از سوئیچ های سیسکو مشخص است این دسته مخصوص برای Data Center ها طراحی شده که سری های Nexus از جمله سوئیچ های دیتاسنتری نسل جدید است که سیستم عمل این سری از سوئیچ های سیسکو NX-OS بوده و از نظر معماری و سستم عامل با سری های Catalyst متفاوت است . درکل سری Nexus سیسکو برای شبکه ها و سازمان هایی با حجم داده بسیار زیاد طراحی شده . از سری سوئیچ های دسته  Data Center سیسکو میتوان به مدل های زیر اشاره کرد

سوئیچ های سری Nexus 3000  سیسکو

nexus 3000

مناسب برای محاسبات با کارایی بالا بوده و دارای تأخیر کمی می باشد و مناسب برای شبکه های Claude بوده . و دارای پورت ها SFP , QSFP می باشند و دارای قابلیت Multiple Spanning Tree(MST)instances است .

سوئیچ های سری Nexus 3550  سیسکو

این سری از سوئیچ ها عملیات سوئیچینگ با کمترین تأخیر و Multiplexing با سرعت بالا و زمان سنجی دقیق و قابل برنامه ریزی برای برنامه های مهم که تحت شبکه استفاده میکنید .

سوئیچ های سری Nexus 7000  سیسکو

Nexus 7000 

به عنوان سوئیچ Core و Aggregation مورد استفاده قرار میگیرد و ماژولار بوده و از VDC , VPC و قابلیتهای روتینگ لایه سه  مثل VRF , MPLS , Fabric path و تکنولوژی DCI پشتیبانی می کند

سوئیچ های سری Nexus 9000  سیسکو

Nexus 9000 

قابلیت های این سری از سوئیچ در سیستم عاملی IOS XE پیاده سازی شده و برای تمام لایه های Core , Distribution , Access سوئیچ معرفی کرده و از اخرین نسل وایرلس (802.11ax یعنی وایرلس نسل 6) پشتیبانی می کند .

سوئیچ های سری400G Networking  سیسکو

400G Networking

این سری از سوئیچ ها برای محیط سخت طراحی شده و دارای انعطاف پذیری بالایی است . سوئیچ های سری Storage-area Networking  سیسکو

اگر در شبکه از تکنولوژی NAS استفاده کنید نیاز به سوئیچ های خاص دارید که به آن ها سوئیچ های FC Switch گفته می شود این سری از سوئیچ ها سیسکو در شبکه های SAN Storage مورد استفاده قرار میگیرد که دارای پورت فیبر نوری مخصوص به خود است که به کارت های شبکه HBA متصل می شود . این سوئیچ ها ماژولار بوده و از پروتکل های FCoE , FC , FCIP پشتیبانی میکند و سرعت بالای ارائه می دهد و این سوئیچ ها برای راهکارهای Enterprise  و Data Center  مورد استفاده قرار میگیرد .

 

پارت نامبر سوئیچ های سری 2

هر مدل سوئیچ سیسکو دارای یک پارت نامبر است که تمام ویژگی سوئیچ را می توان آز روی پارت نامبر آن متوجه شد . برای مثال ما پارت نامبر سوئیچ WS-C2960X-24TS-L مورد بررسی قرار می دهیم و حالت های دیگرا همدر کنار آن توضیح میدهیم .

پارت نامبر سوئیچ

پارت اول شامل WS است . W به معنی پشتیبانی از رمزگزاری 40بیتی پروتکل IPsec می باشد . و حرف S به معنی Switchboard است.

در پارت بعدی یعنی بعد از ” – “یک حرف می آید

C : یعنی شاسی بودن دستگاه است

X : ماژول های مرکزی پردازش

G : ماژول های فیبر نوری 1G

E : امکان استفاده از اینترفیس 10G به کمک کارت های توسعه

بعد از حرف یک عدد می آید که نشان می دهد دستگاه در چه لایه ای کار می کند در مثال ما عدد2 هست یعنی در لایه 2 کار می کند و اعداد بعدی سری دستگاه نشان می دهد و بعد از اعداد حرفی می آید که سری ساخت سوئیچ است و معانی مختلفی می دهد که در مثال ما حرف X آمده . شرکت سیسکو با تولید سری های جدید از یک مدل سوئیچ در این قسمت از پارت نامبر حروف را بر اساس امکاناتی که در سری جدید قرار می دهد , تغییر می دهد . هیچ حرفی :سری های اولیه تولید این مدل سوئیچ بدون حروف بوده که پورتهای 100 گیگابیت Downlink و 1G Uplink و بدون پورت SFP و یا ماژول SFP بوده و فقط دو تا پورت Uplink داشتن

V2 : در این سری شرکت سیسکو رویه سری قبلی Revision انجام داده

+ : در این سری پورت ها 100 مگابایت بوده ولی رم و فلش سوئیچ به 64 و 128 ارتقاء پیدا کرد.

G : پورتهای Uplink , Downlink به 1G افزایش پیدا کرد و امکان اضافه کردن ماژول Combo SFP اضافه شد .

S : در این سری پورتهای Uplink , Downlink دارای 1G و قابلیت Stack کردن سوئیچ ها تا 4 سوئیچ به آن اضافه شد .

X : پورتهای Uplink , Downlink دارای 1G و قابلیت Stack کردن سوئیچ ها تا 8 سوئیچ افزایش یافت .

XR : این سری دقیقا مثل سری سوئیچ X بوده با این تفاوت که دارای Power Redundant می باشد .

CX : بیشت برای 8 پورت استفاده می شود و از نظر اندازه دستگاه کوچکتر وCompact است .

بعد از این حرف ” – ” است یعنی این پارت یا قسمت تمام می شود و بعد از آن یک عدد می آید که در مثال ما 24 است .

این عدد تعداد پورت های دستگاه نشان میدهد که 8 و 12 و 24 و 48  است و این نکته باید توجه کنید که سوئیچ های سیسکو در سری Catalyst , سوئیچی با 16 پورت ندارد .

بعد از اعداد یا تک حرف یا دو حرف می آید که در مثال ما تک حرف T است .این حروف نشان دهنده وضعیت پورت ها است .

T : پورتهای سوئیچ Ethernet هستند

S : دارای اسلات های SFP می باشد

L : تعداد 8 تا از پورتها دارای قابلیت POE هستند

P : پورتها دارای قابلیت POE هستند

FP : یعنی Full POE , تمام  پورت از POE ساپورت می کنند

LP : یعنی Low POE , نصف پورت ها  یعنی 24 پورت از POE ساپورت می کنند

بعد از آن مجدد یک حرف دیگر می آید که در مثال ما حرف S است که نوع Uplink هارو نشان می دهد .

Q : پورت Uplink گیگابایت اترنت است

T : پورت Uplink گیگابایت اترنت است

C :  دارای پورت Uplink  گیگابایت اترنت و SFP به صورت Combo است

S : دارای اسلات ماژول SFP

D : دارای اسلات ماژول SFP+ , SFP

بعد یک ” – ” می آید و بعد مجدد یک حرف وجود دارد که نشان دهنده نوع لایسنس سوئیچ مورد نظر است .

LL یا S : نسخه IOS روی سوئیچ از نوع LAN Lite است .

L : نسخه IOS روی سوئیچ از نوع LAN Base است

I : نسخه IOS روی سوئیچ از نوع IP Lite است

 پارت نامبر سوئیچ های سری 3

برای خواندن پارت نامبر سوئیچ های سری 3 مانند سوئیچ های سری 2 با مثالی توضیح هات را پیش کیبریم . برای مثال سوئیچ WS-C2960X-24TS-L در نظر بگیرید . در سوئیچ های سری 3ابتدای پارت نامبر یعنی WS-C دقیقا مانند سوئیچ های سری دو است . اولین عدد که عدد 3 است نشان دهنده آن است که سوئیچ ما در لایه 3 کار می کند . یعنی با اضافه شدن یکسری Feature سوئیچ ما میتوان عملیا روتینگ انجام دهد . مابقی اعداد سری ساخت سوئیچ است در مثال ما یعنی سوئیچ 3850 هنوز سری های جدید آن تولید نشده ولی در سوئیچ 3750 سری های جدید آن یعنی حروف G , X تولید شده که به معنی تعداد پورت های گیگ و پشتیبانی از پورت های +SFP است .

بعد از ” – ” مثل مدل های دیگر تعداد پورت ها را نشان می دهد و بعد از آن یک حرف می آید که نشان دهنده وضعیت پورت است

T : پورتهای سوئیچ به صورت Ethernet هستند

P : دارای قابلیت POE+

PF/F/PW : قابلیت POE+ بر روی تمام پورت ها وجود دارد. که بیشتر روی سوئیچ های 48 پورت این سری ساخت وجود دارد .

U : از تکنولوژی UPOE پشتیبانی می کند  . از این تکنولوژی در سری های 3850 و 9000 سیسکو استفاده می شود

S : دارای اسلات SFP

XS : دارای اسلات SFP , SFP+

شرکت سیسکو بعد از مدل 3750G رویه جدید پیش گرفت و دیگر Uplink بر روی سوئیچ های سری 3 خود طراحی نکرد و یکسری کارت های توسعه طراحی کرد که باید  این کارت ها را جدا تهیه و روی سوئیچ استفاده کرد تا سوئیچ ما قابلیت UpLink  داشته باشد . پس مانند سوئیچ های سری دو دیگر حرفی وجود ندارد . بعد از آن ” – ” می آید و مثل مدل های دیگه نوع لایسنس سوئیچ نشان می دهد .

L : نسخه IOS روی سوئیچ از نوع LANLite است و به دلیل عدم وجود Featurهای روتینگ از پروتکل های روتینگ پشتیبانی نمیکند

S : نسخه IOS روی سوئیچ از نوع IPBase است  . که بعضی از پروتکل های روتینگ را ساپورت میکند

E : نسخه IOS روی سوئیچ از نوع IPServieses  است .

برای مشاهده محصولات دیگر سایت ما اینجا کلیک کنید .

برای مشاهده محصولات متنوع تر به سایت NKTECH مراجعه نمایید .

برای مشاهده محصولات برند LAFAND به سایت لافند مراجعه نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *