سوئیچ شبکه, شبکه های کامپیوتری

 تفاوت پورت های Uplink و پورت های Downlink

 تفاوت پورت Uplink و پورت Downlink

وقتی صحبت از سوئیچ شبکه می شود، معمولاً در مورد انواع پورت سوئیچ مانند 24 پورت 10/100/1000 Mbps و 4 پورت SFP+ سوال می کنیم. اگر از سوئیچ های مدیریت شده در استقرار شبکه خود استفاده کرده اید، باید با پورت uplink و پورت downlink آشنا شوید.تفاوت پورت های Uplink و پورت های Downlink چیست؟ آیا می توان از پورت downlink به عنوان پورت استاندارد استفاده کرد یا برعکس؟ این پست به شما کمک می کند تا با پورت downlink و پورت uplink در سوئیچ های شبکه آشنا شوید.

پورت Uplink و پورت Downlink چیست؟

برای درک پورت uplink و پورت downlink ، بهتر است ابتدا انواع سوئیچ و انواع پورت رایج را بدانیم. با توجه به کاربردها، مدل کار اینترنتی سلسله مراتبی را می توان به لایه هسته، لایه توزیع و لایه دسترسی تقسیم کرد. به همین ترتیب سوئیچ هسته، سوئیچ توزیع و سوئیچ دسترسی وجود دارند که عملکردهای مختلفی را در یک شبکه ارائه می دهند.

پورت های سوئیچ شبکه بر اساس عملکردها و پیکربندی های مختلف دارای دو دسته اصلی هستند: پورت uplink و پورت معمولی (پورت downlink).

پورت uplink روی سوئیچ معمولاً یک پورت با سرعت بالاتر است که برای اتصال یک دستگاه به سایر دستگاه های با سرعت بالاتر در توپولوژی یا شبکه محلی کوچکتر به یک شبکه بزرگتر استفاده می شود.

در حالی که پورت های downlink صرفاً مجموعه ای از پورت ها هستند که عمدتاً برای انتقال داده های معمولی استفاده می شوند، که از آن ها می توان به پورت RJ45، پورت SFP، پورت SFP+، پورت SFP28، پورت QSFP+ و پورت QSFP28 استفاده کرد. آنها از فیبرها یا کابل های شبکه برای اتصال به شبکه با سرعت های مختلف داده و فواصل انتقال پشتیبانی می کنند. در بررسی اجمالی انواع پورت سوئیچ اترنت بیشتر ببینید.

پورت Uplink و پورت معمولی (Downlink)چه تفاوت هایی دارد؟

یک پورت uplink ظاهراً شبیه هر پورت downlink دیگری در سوئیچ یا هاب است. علاوه بر این، اتصال پورت uplink در یک سوئیچ به پورت downlink در کابین سوئیچ دیگر به گسترش اندازه شبکه کمک می کند. اما در واقع، تفاوت های زیادی بین آنها وجود دارد.

بیایید S5860-20SQ و S5860-24XB-U را به عنوان مثال در نظر بگیریم.

توجه: S5860-20SQ اکنون از منبع تغذیه AC یا DC پشتیبانی می کند.

 تفاوت پورت های Uplink و پورت های Downlink

 

شکل 1: پورت های Downlink و درگاه های Uplink روی سوئیچ های (FS S5860-20SQ و  S5860-24XB-U).

پورت Uplink فیبر در مقابل پورت Downlink

برای تجمع Uplink

در سوئیچ فیبر، پورت های uplink پهنای باند بیشتری نسبت به پورت های معمولی دارند زیرا ترافیک بین لایه های مختلف را جمع می کنند. پورت uplink برای اتصال یک دستگاه به سایر دستگاه های با سرعت بالاتر در توپولوژی یا شبکه محلی کوچکتر به یک شبکه بزرگتر استفاده می شود. به عنوان مثال، سوئیچ لبه “بالا” به سوئیچ مدیریت شده لایه توزیع متصل می شود.

اتصالات uplink فیبر بین سوئیچ ها می تواند به افزایش توان عملیاتی و زمان پاسخگویی برنامه هایی که تقاضاهای سنگین تری را در شبکه ایجاد می کنند کمک کند. پیوندهای فیبر 1 گیگابایتی اغلب برای افزایش پهنای باند برای پایگاه داده، ویدیو، صدا و سایر برنامه ها استفاده می شود. این بسیار ساده تر و تمیزتر از استفاده از درگاه مسی معمولی است.

شکل 2: تجمع Uplink در سوئیچ های (FS S3910-24TS و S5860-20SQ و N8560-48BC).

برای انباشتن

یک پورت uplink می تواند یک پورت پشته باشد. این یکی از دو روش برای دستیابی به انباشته شدن است، به غیر از استفاده از پورت اختصاصی. پورت Uplink یک مناسب برای روی هم قرار دادن سوئیچ ها با انعطاف بیشتر اما هزینه کمتر ارائه می دهد – به سادگی پورت های uplink را در هر سوئیچ قابل انباشته با DAC/AOC یا فرستنده های نوری و کابل های پچ فیبر متصل کنید. علاوه بر این، استفاده از پورت‌های uplink فیبر برای روی هم قرار دادن سوئیچ‌ها می‌تواند انباشته شدن در مسافت‌های طولانی را در محیط‌های کاربردی مختلف فراهم کند.

شکل 3: Uplink سوئیچ برای پشته سازی (FS S5860-20SQ, S5860-24XB-U).

پورت Uplink مس در مقابل پورت Downlink

برای کابل کشی آسان تر

مشخص است که هنگام اتصال دو پورت معمولی اترنت روی سوئیچ‌ها، معمولاً یک کابل متقاطع اعمال می‌شود تا پین‌های انتقال در یک سر کابل شبکه به پایه‌های دریافت در انتهای دیگر متصل شوند. یک پورت uplink پین های ارسال و دریافت را متقاطع نمی کند، بنابراین نیاز به کابل متقاطع را از بین می برد. این به این معنی است که یک کابل مستقیم تمام چیزی است،که هنگام اتصال دو سوئیچ با اتصال یک پورت uplink و یک پورت Downlink نیاز دارید.

شکل 4: کابل مستقیم و کابل متقاطع.

برای صرفه جویی در پورت

سوئیچ پورت uplink برای گسترش شبکه استفاده می شود. پورت uplink را در یک سوئیچ، به عنوان مثال، به پورت استاندارد سوئیچ دیگر وصل کنید، که توسط آن می‌توان پورت‌های مسی معمولی را برای اتصال برای نقاط انتهایی بیشتر ذخیره کرد. بنابراین سوئیچ ها می توانند از پورت های uplink برای اتصال به سوییچ های دیگر استفاده کنند تا حداکثر تعداد دستگاه های سیمی متصل به شبکه را افزایش دهند.

آیا می توانم از پورت Uplink به عنوان پورت معمولی استفاده کنم؟

با افزایش تقاضا برای پهنای باند، موضوعی داغ توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. یعنی آیا می توانم از پورت های uplink روی سوئیچ به عنوان پورت های معمولی استفاده کنم؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید با پورت مشترک و پورت دو منظوره آشنا شویم و سپس معما را حل کنیم.

پورت مشترک و پورت دو منظوره

برخی از تجهیزات شبکه قدیمی‌تر به‌ویژه یک پورت معمولی را در کنار پورت uplink پیکربندی کرده و این دو را به صورت یک جفت به هم مرتبط می‌کنند. به طور خاص، منطق سخت افزاری سنتی این محصولات از اتصالات به پورت uplink یا پورت معمولی مشترک پشتیبانی می کند، اما نه هر دو. اتصال دستگاه ها به هر دو درگاه یک دستگاه پورت مشترک، عملکرد صحیح دستگاه را متوقف می کند. امروزه، بسیاری از تجهیزات شبکه یک پورت دو منظوره ارائه می دهند که بسته به نوع دستگاه متصل به آن، می تواند به عنوان یک آپلینک یا یک پورت معمولی عمل کند. یک آپلینک دو منظوره ترکیبی از یک پورت مسی 10/100/1000TX و یک پورت اترنت گیگابیتی مبتنی بر SFP است.

یکی از این دو پورت را می توان در یک زمان استفاده کرد. این انعطاف پذیری بالا لینک اضافه شده امکان استفاده از پشته های با چگالی بالا و مبتنی بر فیبر بالا را فراهم می کند. آپلینک‌های دو منظوره همچنین یک صندوق عقب کامل دوبلکس با سرعت گیگابیت را برای یک پشته ارائه می‌دهند. در یک کلام، به این معناست که می‌توانیم از پورت uplink به عنوان یک پورت معمولی بر اساس نیازهای خاص استفاده کنیم.

چگونه از پورت Uplink به عنوان پورت معمولی استفاده کنیم؟

اکنون که مشخص شده است که می‌توانیم از پورت uplink به عنوان پیوند معمولی استفاده کنیم، جزئیاتی وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم. برای پورت‌های uplink فیبر، SFP/SFP+ به عنوان مثال، پورت‌هایی هستند که سازنده از شما انتظار دارد یک سوئیچ اصلی را در طبقه‌ای دیگر یا در ساختمانی دیگر یا جایی خیلی دورتر برای اجرای مسی آپلینک کنید. از این نظر، هیچ چیز غیرعادی در مورد پورت uplink در مقابل پورت استاندارد وجود ندارد. در مورد پورت‌های آپلینک RJ45، آنها معمولاً به صورت متقاطع سیم‌کشی می‌شوند، بنابراین تفاوت فیزیکی در مقایسه با پورت‌های سوئیچ معمولی RJ45 وجود دارد.

نتیجه:

در واقع پورت uplink می تواند به عنوان یک پورت معمولی عمل کند. اگرچه تفاوت های جزئی در استفاده وجود دارد، اما در واقع هیچ تفاوت اساسی وجود ندارد. تنها تفاوت این است که پورت uplink به یک دستگاه شبکه لایه بالاتر برای تجمیع پهنای باند متصل است و باید به پورت معمولی دستگاه شبکه دیگری متصل شود. امیدواریم این مقاله شما را در مورد پورت معمولی و پورت آپلینک سوئیچ روشن‌تر کند.

منبع:community.fs.com

برای مشاهده محصولات دیگر سایت ما اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده محصولات متنوع تر به سایت NKTECH مراجعه نمایید.

برای مشاهده محصولات برند LAFAND به سایت لافند مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *