Uncategorized

انواع روکش کابل های شبکه

انواع روکش کابل های شبکه

در این مقاله می خواهیم در مورد انواع روکش کابل های شبکه صحبت کنیم . روکش های کابل به منظور عایق بندی سیم های داخل کابل شبکه و جلوگیری از کاهش رسانای آنها و محافظت آنها در برابر عوامل فیزیکی ( مثل جلوگیری از قطعی سیم و کشیدگی و فشار و ساییدگی …) و تغییرات شیمیایی ( مثل اکسید شدن سیم بسته به جنس سیم و خوردگی و فرسودگی بر اثر عوامل طبیعی مثل نور خورشید و رطوبت و تغییرات دما…) و همچنین آتش مورد استفاده قرار می گیرد .

پس استفاده از کابل ها با روکش های نا ایمن میتواند هم از نظر ایمنی و هم هزینه , سازمان یا کارخانه مورد نظر را متحمل خسارت کند . روکش کابل و سیم هیچ تأثیری بر عملکرد کابل(سرعت و پهنای باند) نداشته بلکه بستگی به جنس سیم به کاربرده شده در کابل دارد .

انواع روکش کابل های شبکه

Types of Network Cable Sheathing

انواع روکش کابل های شبکه

با توجه به اینکه از چه مواد اولیه ای برای ساخت روکش های کابل استفاده می شود و اینکه کابل های مورد نظر در کجا و شرایط محیطی استفاده می شود از 3 نوع روکش برای تولید کابل ها استفاده می شود :

روکش PVC : پی وی سی یا Polyvinyl Chloride ماده ای است همه منظوره که به عنوان روکش در هر نوع کابلی استفاده می شود . از این روکش به دلیل هزینه کم و انعطاب پذیری بالا در اکثر روکش های کابل های ولتاژ پایین مثل کابل های شبکه و مخابرات و برق های ولتاژ پایین استفاده می شود . این روکش ها در برابر شرایط محیطی مثل رطوبت و تغییرات دما و نور خورشید مقاومت پایینی داشته و همچنین به دلیل شعله ور شدن و تولید دود و گاز سمی هیدروژن کلراید در هنگام سوختن و آتش سوزی خطرناک بوده .

به این دلیل استفاده از کابل ها با رو کش PVC در محیط های بیرونی توصیه نمی شود . روکش های PVC طبق استاندارد هایی که سازمان NEC یا National Electrical Code تعریف کرده در کابل ها استفاده می شود که می توان به استاندارد های CM , CMR , CMP اشاره کرد .

روکش LSZH : روکش LSZH یا Low Smoke zero Halogen یعنی بدون دود و هالوژن . دلیل استفاده از این نام برای این نوع روکش از کابل های شبکه این است که در هنگام سوختن دود و گاز سمی تولید نکرده ( یعنی در تولید این روکش از مواد هالوژن مثل هیدروژن کلراید استفاده نشده) و میزان اشتعال پذیری و شعله ور شدن آن پایین است که به عنوان روکش ایمن یاد می شود و در محیط هایی که نیاز به ایمنی بالایی دارد از آن استفاده می شود و همچنین از LSZH با نام های LSHF , LSOH , LSNH یاد می شود  .

روکش PE : کابل هایی که از  روکش های  PE یا polyethylene  استفاده می شود به دلیل مقاوم بودن در برابر عوامل مختلف محیطی مثل رطوبت و آب و خوردگی و پوسیدگی و نور خورشید و تغییرات دما و … و عوامل فیزیکیمثل کشش و … که پیشتر ذکر شده از کیفیت بسیار بالا و در نتیجه از قیمت بالاتری برخوردار هستند . عموما در کابل هایی که می خواهند از روکش PE استفاده کنند ابتدا از یک روکش با جنس LSZH یا  PVC و سپس از روکش PE به عنوار روکش بیرونی استفاده می کنند . کابل های شبکه با روکش PE به دلیل مقاومت بسیار خوبی که دارند برای کابل کشی های Outdoor استفاده می شود .

برای مشاهده محصولات دیگر سایت ما اینجا کلیک کنید .

برای مشاهده محصولات متنوع تر به سایت NKTECH مراجعه نمایید .

برای مشاهده محصولات برند LAFAND به سایت لافند مراجعه نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *